• Klengstua i Målselv i Troms, fotografert i 1980.  Klengrommet var laftet, men det ytre bygningsskallet (som vi ser på dette fotografiet) later til å være utført i bordkledd bindingsverk.   Huset har en etasje, men et forholdsvis høyt, spissgavlet røste, som gav muligheter for et konglelager på loftet.  Bildet er tatt mot en langvegg som hadde to dører og et vindu, samt en gavlvegg med ei inngangsdør og to vinduer.  Også i loftsetasjen er det ei dør, og over denne døra, oppunder mønet, er det et lite utbygg, som antakelig skjermet ei talje som ble brukt til å heise konglesekker opp mot den nevnte loftsdøra.  Inntil gavlen i motsatt ende av bygningen later det til å være bygd et skur med pulttak.  Takene var tekket med bølgeblikk.  Da dette fotografiet ble tatt, var anlegget preget av et begynnende forfall, etter at skogfrøproduksjonen ved klengstua i Målselv hadde opphørt.  Eierne hadde åpenbart forsøkt å beskytte bygningen og interiøret mot hærverk ved å stenge vinduene, på langsida med ei utvendig nettinggrind og i gavlenden med påspikrete plater.
    Photo: Fossum, Tore / Anno Norsk skogmuseum

"Klengstua i Moen i Målselv"