• John Lystad (f. 1945) fra Drammen, fotografert i Knudsen-smia i Mjøndalen, der han som hobby arbeidet som oppslager og medhjelper for øksesmeden Oddbjørn Knudsen, som vi skimter helt til høyre i dette fotografiet.  Lystad står ved stabben med ambolten og støtter seg på skaftet til en tung hammer han er klar til å bruke under ”høling” av merkedelen til ei merkeøks.  At han venter på denne måten skyldes at Knudsen måtte gi arbeidsstykket ei oppvarming før karene kunne starte arbeidet med skaftmeisel (Knudsen) og hammer (Lystad) – jfr. SJF-F. 003354-SJF-F. 003355.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

John Lystad (f. 1945) fra Drammen, fotografert i Knudsen-smia i Mjøndalen, der han som hobby arbeidet som oppslager og medhjelper for øksesmeden Oddbjørn Knudsen, som vi skimter he...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits