• Plantearbeid i Rør- og Langevatn statsskog på Namdalseid i Nord-Trøndelag.  Plantinga foregikk for ei flate der en storm øyensynlig hadde veltet gamle grantrær overende.  Vindfallene var deretter kvistet, kappet og kjørt vekk som tømmerstokker.  Bare en skeiv bjørkestamme og noen undertrykte graner med beskjeden barmasse sto igjen da plantinga tok til.  I forgrunnen arbeidet fire unge menn, muligens elever fra skogskolen på Steinkjer med hakker.  De preparerte såflekker der det snart skulle settes ned barrotplanter.  Bak hakkerne sto en middelaldrende kare med kvit skjorte, vest og sixpencelue.  Dette var antakelig en instruktør eller lærer.  Bak ham igjen skimter vi tre-fire skikkelser som står bøyd med hendene mot jorda.  Disse plasserte antakelig små granplanter på opphakkete flekker mellom hogstavfallet på bakken.  I bakgrunnen ei li med granskog, ispedd ei og annen bjørk.

Bildet er ett av to noenlunde like motiver som er opplimt ved siden av hverandre på ei rektangulær pappskive, muligens med henblikk på stereoskopisk betraktning.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"RØR- OG LANGEVAND STATSSKOG NAMDALSEIDET Plantning i vindfaldshugst"

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits