• Vegarbeid utført av deltakerne på skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936.  Fotografiet er tatt på et sted der vegtraseen går i skrånende terreng mot et høgdedrag med furuskog.  Vi ser ei gruppe unge menn i lyse skjorter som arbeider med spader og spett i bakken.  Skyggene fra furukronene har bidratt gjort at fotografiet er noe ujevnt belyst.  Deltakerne på skogrekruttskolen opparbeidet 1 715 meter veg med tolv bruer, hvorav fire ganske store, samt ulike former for renner.  Vegene skulle være 2, 5 meter brede og holde en såpass høg standard at de skulle være framkommelige med hjulredskap.  På enkelte steder var terrenget vanskelig, noe som blant annet innebar at det måtte sprenges.  Fylkesskogmester Johs. M. Anderssen opplyste at dersom mannskapene skulle hatt normal dagslønn, så ville vegbygginga har kostet en krone og elleve øre per løpemeter.  I dette tallet var imidlertid ikke utgifter til borkvessing og sprengstoff innkalkulert.  Bildet er tatt av fylkesskogmester Johs. M. Anderssen.
    Photo: Anderssen, Johannes Markus (Johs. M. ) / Anno Norsk skogmuseum

Vegarbeid utført av deltakerne på skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936. Fotografiet er tatt på et sted der vegtraseen går i skrånende ...