• Vegarbeid under skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936.  Fotografiet er tatt på et sted der vegtraséen er lagt langs ytterkanten av ei myr (til venstre), mot et høgdedrag der det vokser furuskog (til høyre).  Skogrekrutter i lyse skjorter graver ei grøft på den sida som vender mot den skogbevokste bakkekammen, og kaster massen inn i det som skal bli vegbanen. Deltakerne på skogrekruttskolen opparbeidet 1 715 meter veg med tolv bruer, hvorav fire ganske store, samt ulike former for renner.  Vegene skulle være 2, 5 meter brede og holde en såpass høg standard at de skulle være framkommelige med hjulredskap.  På enkelte steder var terrenget vanskelig, noe som blant annet innebar at det måtte sprenges.  Fylkesskogmester Johs. M. Anderssen opplyste at dersom mannskapene skulle hatt normal dagslønn, så ville vegbygginga har kostet en krone og elleve øre per løpemeter.  I dette tallet var imidlertid ikke utgifter til borkvessing og sprengstoff innkalkulert.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Vegarbeid under skogrekruttskolen på Rogaland Jordbruksskule på Tveit i Nedstrand (Tysvær) i 1936. Fotografiet er tatt på et sted der vegtraséen er lagt langs ytterkanten av ei my...