• Fra Rogaland skogselskaps planteskole på Gruda i Klepp. Fotografiet er tatt mellom såsengene, der en eldre skogfunksjonær står omgitt av en del yngre menn, som antakelig var på studietur.  Da dette fotografiet ble tatt fikk gjestene antakelig en innføring i de første to sesongene i skogplanteproduksjonen.  Bakenfor skimter vi plantesenger med eldre og større plantemateriale, såkalte priklesenger.  Produksjonsarealet er omgitt av en granhekk som skulle beskytte mot vind.  Baksida av fotografiet er merket «1949», som antakelig er opptaksåret.  Høsten 1949 hadde Rogaland Skogselskap besøk av skogbruksstudentene fra Landbrukshøgskolen på Ås, som kom for å se skogreisingsfeltene på Jæren, ymse skogkulturfelt og forekomster av «naturskog», samt nettopp planteskolene.  Det er nærliggende å tro at fotografiet er tatt i forbindelse med dette besøket.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra Rogaland skogselskaps planteskole på Gruda i Klepp. Fotografiet er tatt mellom såsengene, der en eldre skogfunksjonær står omgitt av en del yngre menn, som antakelig var på stu...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits