• Tømmerfløtere, fra forsideillustrasjon fra meldingsbladet "Produsenten", som ble utgitt av Landbrukets sentralforbund.  Dette fotografiet er hentet fra juninummeret i 1964.  Bildet viser tre fløtere med haker.  Karene later til å stå på en noe begrodd og ganske tungtflytende flåtegang.  To av dem har dongerijakker og -bukser på kroppen og sixpenceluer på hodet.  Den bakerste har ei mørk jakke av noe mer ubestemmelig stoff, hatt på hodet og hansker på hendene.  Samtlige har langstøvler på beina.  Fotografiet er tatt noe ovenfra (kanskje fra ei bru) ned mot vannspeilet, der karene står.  Bak dem flyter det en del virke, både barket kubb (korte lengder) og lengre tømmer, blant annet ubarket furuvirke.  Redaksjonen i "Produsenten", som ble ledet av Rolf Bjørnstad, har utstyrt fotografiet med følgende betraktninger: "Allting skjer så raskt i vår tid.  Tenk bare på all motorisering i skogbruket som gjør den gamle øks og sag arbeidsløs.  Og i fler og fler av de mindre vassdrag hvor det ennå fløtes, spørs det hvor lenge den trafikk skal vare.  Snart må vi kanskje bruke bilder som dette for å fortelle hvorledes det en gang var i vårtravelheten under fløtingen. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmerfløtere, fra forsideillustrasjon fra meldingsbladet "Produsenten", som ble utgitt av Landbrukets sentralforbund. Dette fotografiet er hentet fra juninummeret i 1964. Bildet...