• Eksteriøropptak fra den store jubileumsutstillingen på Frogner i Kristiania (Oslo) sommeren 1914.  Fotografiet viser ei tømmerkoie som er oppsatt av lafteplank.  Koia har inngangsdør i gavlenden og et smårutete, rektangulært vindu på den langveggen som vendte mot fotografen.  Saltaket er tekket med bord.  På veggen er det montert ei plate som forteller at det var Akershus Skogselskap som sto bak denne montasjen.  På kartongen museets kopi av fotografiet er montert på har noen skrevet "Høibraatens Tømmerkoie" med blyant.  Foran bygningen er det reist en stolpe som vi ikke ser toppen på, muligens ei flaggstang.  Da dette opptaket ble gjort hadde koia fornemt besøk.  Foran inngangspartiet ser vi nemlig ei forsamling av herrer med flosshatter, og midt blant dem står kong Haakon VII.  Det er grunn til å anta at bildet er fra en omvisning med kongen og sentrale menn fra utstillingskomiteen, kanskje også fra den øvrige nasjonale makteliten.
    Photo: Abel Kunstforlag / Anno Norsk skogmuseum

Eksteriøropptak fra den store jubileumsutstillingen på Frogner i Kristiania (Oslo) sommeren 1914. Fotografiet viser ei tømmerkoie som er oppsatt av lafteplank. Koia har inngangsd...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits