• Laksefiske i Nærøyfjorden i Sogn.  Fotografiet viser to personer i en robåt med en bakenforliggende fiskeinnretning som er oppspent mellom to flytelegemer på den speilblanke vannflata.  Dette er antakelig ei kilenot, en redskapstype som ble mye brukt i laksefisket her tidlig på 1900-tallet. I 1896 ble det registrert 747 kilenøter i Nordre Bergenhus Amt (Sogn og Fjordane fylke), hvorav 306 i Sogn.  Topografen Amund Helland som kunne vise til statistikk som tydet på at det gjennomsnittlig ble tatt 125 kilo laks i hver not, men la ikke skjul på at dette tallet, på grunn av underrapportering, antakelig var altfor lavt.  Bak båten og fiskeinnretningen på fotografiet ser vi den smale Nærøyfjorden, omgitt av bratte fjellsider, innover mot Gudvangen.  Lenge etter at dette fotografiet ble tatt, i 2005, ble fikk denne fjordarmen og Geirangerfjorden lengre nord på Vestlandet status som "verdsarvparker" på UNESCOs World Heritage List.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"515. Norge. Laxefiske. Nærøfjord"

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits