• Vinterbilde med snødekt mark, der to hester (fjordinger) står klare til å trekke et tungt tømmerlass.  Fotografiet er tatt i Bolsøy i Romdalen, der bruk av to hester som var stilt opp etter hverandre på denne måten ble kalt «forspenne».  Den bakerste hesten trakk tømmersleden i skjeker, på vanlig måte.  Den fremste hesten var forbundet med sleden ved hjelp av 2, 5-3 centimeter tjukke, om lag 3, 5 meter lange hampetau, ett på hver side.  Tauene hadde endekroker av jern, som ble festet i oreringene på hesteselen.  To hester og «forspenntamper» av den typen vi ser på dette fotografiet ble brukt når det skulle trekkes uvanlig tunge lass.  I bakgrunnen skimtes to menn, Nils Tolaas (1893-1973) og Even Mauset (1902-1989).  Her later det til at det var framsleden («bukken») på tømmerrustningen som ble brukt.  Ivar Tolaas, som har gitt museet dette fotografiet, forteller at det var vanlig å bruke baksleden («geita») også når stokkene ble svært tunge.  I slike tilfeller ble baksleden gjerne satt innunder stokken, litt bak midtpartiet, idet stokken ble trukket over ei kneik eller grop som gav rom («luft» mellom den nevnte delen av stokken og bakken) for en slik plasseringsmanøver.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Vinterbilde med snødekt mark, der to hester (fjordinger) står klare til å trekke et tungt tømmerlass. Fotografiet er tatt i Bolsøy i Romdalen, der bruk av to hester som var stilt ...