• Forsøk med kontrollert pollinering på graner i skogfrøplantasjen på Jønsberg landbruksskole i Romedal, Hedmark, i 1983.  Bildet viser hvordan det ble knyttet lyse papirposer rundt enkelte greiner med hunnblomster, som skulle vernes mot den litt tilfeldige bestøvningen fra omkringliggende skog.  I stedet ble det injisert pollen fra bestemte avlstrær ved hjelp av sprøyter.  Utfallet av forsøket kunne evalueres ved å klenge disse konglene for seg sjøl i prøveklengskap og deretter utføre såforsøk med det frøet en greide å produsere på denne måten.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Forsøk med kontrollert pollinering på graner i skogfrøplantasjen på Jønsberg landbruksskole i Romedal, Hedmark, i 1983. Bildet viser hvordan det ble knyttet lyse papirposer rundt ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits