• Klatrestige, montert ved ei gran.  Dette er en leddstige, sammensatt av tre meter lange elementer og med støttestenger av bambus som skulle stabilisere stigen slik at den ikke skulle forskyve seg sidevegs og dermed falle ned.  Denne løsningen var det frøverksbestyrer Charles D. Kohmann som utviklet.  Leddstigene var egentlig konstruert for å stå tilnærmet loddrett, langs trestammene og skulle forankres med kjettingstumper rundt stammene.  Det viste seg imidlertid vanskelig å få plassert stigene på denne måten når trærne hadde rikelig med kraftige greiner.  Derfor ble løsningen med støttestenger prøvd.  Med leddstiger og støttestenger ble det mye å bære til skogs, ofte i djup snø.  Derfor ble det ofte til at konglesankerne lot støttestengene ligge og unngikk de vide, kvistrike trærne hvor det var behov for slike hjelpemidler.  Her er en leddstige med støttestenger oppstilt i demonstrasjonsøyemed ved ei gran i utkanten av Skogfrøverkets eiendom på Martodden på Hamar.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Klatrestige, montert ved ei gran. Dette er en leddstige, sammensatt av tre meter lange elementer og med støttestenger av bambus som skulle stabilisere stigen slik at den ikke skul...