• Enden av det gamle våningshuset på Hornkvern på Hedmarken.  Det dreier seg om en enetasjes tømmerbygning på gråsteinsmur.  Tømmerveggene er rappete og kvitkalkete.  Vinduene er av kryssposttypen og har grønnmalte omramminger.  Den samme mørkegrønne fargen er også brukt på laftekasser og en labank.  Taket på denne sida av bygningen er tekket med en flat, rødlig sementsteintype. Til venstre i bildet, ved bygningens endegavl, skimtes en veranda med gjennombrutt, profilert sveitserstilrekkverk.  Verandaen har pulttak.  Bak verandaen skimtes ei rekke av jevnhøye grantrær.  På dette stedet leide forstmannen Johan Gabriel Holst Nerdrum (1854-1905) husrom da han i 1882 ble skogbrukslærer ved Jønsberg landbruksskole og allmenningsbestyrer i Romedal.  Fire år seinere skal han ha innredet distriktets første klengstue i en del av våningshuset på Hornkvern.  Frøet fra klengstua hans oppnådde medaljer og hedersdiplomer på utstillinger i Kristiania, Trondheim, Stockholm, Wien og Paris, men Nerdrum etablerte skogfrøproduksjon i en periode da markedet var mettet, noe som førte til at han slet med avsetningen og måtte gi opp. Fotografiet ble tatt i 1972.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Enden av det gamle våningshuset på Hornkvern på Hedmarken. Det dreier seg om en enetasjes tømmerbygning på gråsteinsmur. Tømmerveggene er rappete og kvitkalkete. Vinduene er av ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits