• Inngangspartiet til det gamle våningshuset på Hornkvern i Romedal på Hedmarken.  Det dreier seg om en enetasjes tømmerbygning på gråsteinsmur.  Tømmerveggene er rappete og kvitkalkete.  Døra er av den todelte speildørtypen med overvindu, som var vanlig på Hedmarksgardene.  Foran døra er det en treplatting med langs ytterkantene og trapp i front.  Taket på denne sida av bygningen er tekket med en flat, rødlig sementsteintype. På dette stedet leide forstmannen Johan Gabriel Holst Nerdrum (1854-1905) husrom da han i 1882 ble skogbrukslærer ved Jønsberg landbruksskole og allmenningsbestyrer i Romedal.  Fire år seinere skal han ha innredet distriktets første klengstue i en del av våningshuset på Hornkvern.  Frøet fra klengstua hans oppnådde medaljer og hedersdiplomer på utstillinger i Kristiania, Trondheim, Stockholm, Wien og Paris, men Nerdrum etablerte skogfrøproduksjon i en periode da markedet var mettet, noe som førte til at han slet med avsetningen og måtte gi opp. Fotografiet ble tatt i 1972.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Inngangspartiet til det gamle våningshuset på Hornkvern i Romedal på Hedmarken. Det dreier seg om en enetasjes tømmerbygning på gråsteinsmur. Tømmerveggene er rappete og kvitkalk...