• Våningshus på Hornkvern i Romedal, som fra midten av 1960-åra har vært en del av Stange kommune på Hedmarken.  På denne eiendommen leide forstmannen Johan Gabriel Holst Nerdrum (1854-1905) husrom da han i 1882 ble skogbrukslærer ved Jønsberg landbruksskole og allmenningsbestyrer i Romedal.  Fire år seinere skal han ha innredet distriktets første klengstue i en del av denne bygningen.  Frøet fra klengstua hans oppnådde medaljer og hedersdiplomer på utstillinger i Kristiania, Trondheim, Stockholm, Wien og Paris, men Nerdrum etablerte skogfrøproduksjon i en periode da markedet var forholdsvis mettet, noe som førte til at han slet med avsetningen og måtte gi opp. Fotografiet ble tatt i 1972.  Det viser en rappet, enetasjes bygning, riktignok med en bordkledd, kvitmalt ark på midten (til venstre i dette bildet).  Vindskier, vindusomramminger og laftekasser er grønnmalte.  Taket er tekket med krumtegl med unntak av ei stripe oppover mot høyresida av pipa, hvor det later til å være lagt en nyere type sementstein, antakelig for å gjøre det enklere å få lagt på plass feierstigen.  På gavlenden av bygningen skimter vi en veranda med gjennombrutt, profilert rekkverk i sveitserstil.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Våningshus på Hornkvern i Romedal, som fra midten av 1960-åra har vært en del av Stange kommune på Hedmarken. På denne eiendommen leide forstmannen Johan Gabriel Holst Nerdrum (18...