• Trygve Røed fra Statens Skogfrøverk på Hamar sanker kongler i toppen av ei litt spesiell gran.  Den slanke formen gjør det nærliggende å karakterisere dette som ei slangegran, men krona, med sin ujevne greinsetting og begrensete barmengde gjør ikke noe imponerende inntrykk.  Konglene ble antakelig sanket med sikte på en test som skulle bringe på det rene om frø fra dette treet ville gi slangegran-avkom.  Fotografiet er tatt av Ingvar Fystro i Løiten almenning i 1967.
    Photo: Fystro, Ingvar / Anno Norsk skogmuseum

Trygve Røed fra Statens Skogfrøverk på Hamar sanker kongler i toppen av ei litt spesiell gran. Den slanke formen gjør det nærliggende å karakterisere dette som ei slangegran, men ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits