• Rektangulært dørskilt av metall med svart tekst og svart omramming, fotografert oppå et kart.  Dette fotografiet er den nittende illustrasjonen bildeserien "Konglesanking", et bildeband Lasse Thorseth lagde fra Landbruksdepartementets film- og bildekontor i 1957.  Til bildeserien hører et teksthefte skrevet av forstkandidat, byråsjef og frørådsleder Toralf Austin.  Til dette fotografiet har Austin skrevet følgende kommentar:

"Tillitsmannen tar imot konglene.
Hver skogbygd har sin tillitsmann for konglesankingen.  Det er som regel herredsskogmesteren.  Han gir startsignalet for sankingen i bygda og gir dessuten veiledning til alle som vil sanke.  Han tar imot konglene og betaler for dem.  Han sender dem igjen videre til Statens Skogfrøverk på Hamar eller til små klengstuer.  Når vi leverer konglene er det meget viktig at vi kan gjøre ordentlig rede for hvor de er plukket, i hvilken bygd og i hvilken høyde over havet.  Uten å ha disse opplysningene kan vi ikke regne med å få noen betaling for konglene. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Tillitsmannen tar i mot konglene"

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits