• Tømmerkjøring med beltetraktor i Femundstraktene, antakelig like etter 2. verdenskrig.  Fotografiet viser traktoren idet den kjøres inn mot en velteplass.  Konrad Bentzen sitter bak rattet. Det ligger allerede en del tømmer utlagt i parallelle rekker fra den kjørevegen beltetraktoren kommer på.  Tømmeret virker såpass grånet og mørkt at det er grunn til å tro at det ikke kan være hogd den samme vinteren som det ble framkjørt.  Fotografiet er tatt litt på skrå mot fronten på traktoren, som kommer kjørende med en mann i førersetet, mens en annen sitter på lasset, som antakelig er bortimot to meter bredt og snaut to meter høyt.  Sleden som brukes er knapt synlig under alt tømmeret, men det er grunn til å tro at det var en rustning (todel slede, bukk og geit) som var spesiallagd for traktorkjøring.  I bakgrunnen står furuskogen tett.  Mot det mørke baret aner vi et par ledninger som henger horisontalt, men i slak bue, antakelig stolpemonterte "lystråder".

Konrad Bentzsen drev maskinstasjon sammen med brødrene sine, Birger og Bernt.  Den avbildete beltetraktoren ble brukt til tømmerkjøring vinterstid, ofte med Direktoratet for statens skogers lokale forvaltning som oppdragsgivere.  Sommerstid viste den seg vel tung, noe som blant annet innebar at det var stor fare for at den skulle sette seg fast i myrer.  På denne årstida ble traktoren i stedet en del brukt i forbindelse med rydding av nytt åkerland for grasproduksjon, både hjemme hos Konrad Bentzen og på en del nabobruk.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med beltetraktor i Femundstraktene, antakelig like etter 2. verdenskrig. Fotografiet viser traktoren idet den kjøres inn mot en velteplass. Konrad Bentzen sitter ba...