• Fra kontoret til Schwencke & Co. i Skippergata 17 B i Oslo.  Sentralt i interiøret står et skrivebord med skrå skriveplate og dreide, høye bein.  Ved bordet står Erling Mathiesen, en av juniorsjefene i firmaet, som handlet med tjære og bek.  Erling står ved bordet og skriver.  Til høyre foran bordet ei slags søyle med en oppslått klaff, som ellers må ha komplettert et rekkverk mot den delen av rommet som var for kunder og andre som henvendte seg til firmaet.  På baksida av søyla, mot skrivebordet, er det ei elektrisk lampe med lys, kjegleformet skjerm.  Til høyre bak Erling Mathiesen ser vi ei fyllingsdør, og i kroken til høyre for døra henger et veggur.  På veggen til høyre for hjørnet med uret er det hyller med bøker, og under disse antakelig en rull med innpakningspapir som henger på et stativ.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra kontoret til Schwencke & Co. i Skippergata 17 B i Oslo. Sentralt i interiøret står et skrivebord med skrå skriveplate og dreide, høye bein. Ved bordet står Erling Mathiesen, ...