• Lagerhuset til Schwencke & Co's Eftf. på Tjuvholmutstikkeren i Oslo.  Schwencke & Co. produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte produkter, primært for maritim bruk.  I 1938 flyttet firmaets hovedkontor fra et hus som skulle rives i Skippergata 17b til Munkedamsveien 53b.  Samtidig fikk de leid denne lagertomta, ikke langt fra det nye hovedkontoret, hvor de høsten 1938 bygde dette lageret.  Bygningen er utført i en etasje, med bordkledde vegger, saltak, dobbelte porter og smårutete vinduer både på gavl- og langvegg.  Til høyre later det til å være en teglmur som avgrenser lagertomta.  Lengre framme (til høyre for lagerskuret) ser vi en jernport, og over denne skimtes Munkedamsveien 53.  Helt til venstre i bildet ser vi noen av kranene i havneområdet over taket på lagerbygningen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lagerhuset til Schwencke & Co's Eftf. på Tjuvholmutstikkeren i Oslo. Schwencke & Co. produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte produkter, primært for maritim bruk. I 193...