• Byggearbeid ved fabrikkanlegget til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker.  Fra 1924 drev dette firmaet framstilling av bek og andre tjærebaserte produkter på holmen. Virksomheten var ildsfarlig, og det oppsto flere branner.  Dette fotografiet er tatt i forbindelse med gjenoppbyggingsarbeider etter en brann. Den 9. februar 1938 kokte en av bekkokerne over og den varme massen rant nedover mot lavereliggende lagerskur. Der antente den lagerbygningen og beholdningen. Fotografiet er tatt mot gavlen på den lave, men brede nye kokeribygningen, som hadde støpte betongvegger. Taket var ennå ikke på plass, og ikke inngangsportene heller.  Til venstre i bildet ser vi et tilstøtende skur i teglmur. I forgrunnen ser vi skinnegangen til trallebanen, som ble brukt til å frakte gods mellom kaia nede ved stranda og produksjonsanleggene høyere oppe på holmen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Byggearbeid ved fabrikkanlegget til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker. Fra 1924 drev dette firmaet framstilling av bek og andre tjærebaserte produkter på holmen. Virkso...