• Dampbåten «Farmanden» fra Drammen, fotografert utenfor kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker.  Båten hadde stålskrog som i hovedsak var malt i en mørk farge, riktignok med unntak av blant annet koøyefeltet på det overbygde akterdekket.  På det åpne fordekket, mellom kranene forut og styrhuset lå en delt tønner, som antakelig var lastet om bord fra Børsholmen.  Her hadde nemlig Schwencke & Co. en fabrikk som produserte bek og andre tjærebaserte produkter.  På kaia skimter vi et par digre vedstabler.  Veden var viktig for å oppnå nødvendig varme i retortovnene ved industrianlegget.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Dampbåten «Farmanden» fra Drammen, fotografert utenfor kaia til Schwencke & Co's Eftf. på Børsholmen i Asker. Båten hadde stålskrog som i hovedsak var malt i en mørk farge, riktig...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits