• Lager av tønner (trefat) ved det fabrikkanlegget til Schwencke & Co's Eftf. bygde på Børsholmen i Asker i 1924.  Schwencke & Co. var et firma som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte substanser, først og fremst for et maritimt marked.  Det er rimelig å tro at tønnene, som ligger tett sammen på rekker, kan ha inneholdt slike produkter.  Nettopp i 1924 ble mye av produksjonen flyttet fra Kongshavn sør for Oslo til Børsholmen, hvor den ildsfarlige virksomheten kunne drives i betryggende avstand i forhold til annen bebyggelse. Den 9. februar 1938 oppsto det brann i tjærefabrikken på Børsholmen. En «bekkoker» kokte over og den varme massen rant nedover mot lavereliggende lagerskur. Der antente den lagerbygningen og beholdningen.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Lager av tønner (trefat) ved det fabrikkanlegget til Schwencke & Co's Eftf. bygde på Børsholmen i Asker i 1924. Schwencke & Co. var et firma som produserte og forhandlet bek og an...