• Fra de nye produksjonsanleggene Schwencke & Co's Eftf. bygde på Børsholmen i Asker i 1924.  Schwencke & Co. var et firma som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte produkter.  På Børsholmen kunne den ildsfarlige virksomheten drives i betryggende avstand i forhold til annen bebyggelse.  Dette fotografiet viser en av bygningene på anlegget, en forholdsvis liten teglsteinsbygning med pulttak. Bygningen har et nirutet støpejernsvindu i gavlen og en dobbelt treport midt på langveggen, til venstre i bildet.  Nederst til venstre i bildet ser vi skinnegangen til trallebanen, som ble brukt til å transportere gods mellom kaia og produksjonsfasilitetene oppe på holmen.  I forgrunnen til høyre ser vi en del tønner.  Også til venstre for den beskrevne bygningen står det en del materiell ute på den snødekte marka, blant annet ei feltesse. Bak dette materiellet ser vi enden av en slags bygningskonstruksjon med samme tverrsnitt som ei jernbanevogn.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fra de nye produksjonsanleggene Schwencke & Co's Eftf. bygde på Børsholmen i Asker i 1924. Schwencke & Co. var et firma som produserte og forhandlet bek og andre tjærebaserte prod...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits