• Tømmerkjøring med hest og rustning, en todelt sledetype som også ble kalt "bukk og geit".  Sentralt i bildet ser vi to karer som ser ut til å være i ferd med å lesse stokker på en rustning, som er forspent en mørk hest.  Til venstre i bildet ser vi bakparten på en annen dølahest som er forspent en rustning som synes å være ferdiglesset.  Arbeidet utføres i et snødekt landskap med smågran og spredte bjørketrær.  I bakgrunnen et noe større og tettere granbestand.  Motivet er, i denne postkortversjonen, lett kolorert.

Kortet er adressert "til frøken Helga Lien[?], Rauland" og er påført en jule- og nyttårshilsen fra hennes søskenbarn.  Øverst, der frimerket skulle vært plassert, har noen skrevet "1918-1914", muligens for å antyde at kortet kan være fra tida omkring 1. verdenskrig.  Produsenten, C. A. Erichsen i Kristinania, har plassert sitt merke i en påtrykt liten oval på baksida, mellom adresse- og meldingsfeltene.

Dette motivet finnes også som postkort i svart-hvittversjon, jfr. SJF-F. 002255
    Photo: Erichsen, C. A. / Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med hest og rustning, en todelt sledetype som også ble kalt "bukk og geit". Sentralt i bildet ser vi to karer som ser ut til å være i ferd med å lesse stokker på en ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits