• Fotografi av tømmerkjøring med rustning (todelt slede, også kalt "bukk og geit"), publisert som lett kolorert postkort.  Fotografiet er tatt ved en velteplass, muligens på en elvebakke.  Hesten står stille.  På den bakenforliggende sleden ligger det tre-fire tømmerstokker, som kjøreren sitter på.  Mye tyder imidlertid på at mannen barer poserer for fotografen, i og med at kjettingtrossa på bukken (forsleden) henger løs, og tømmerstokkene later til å være klare for å bli trillet utover elveskråningen til venstre, slik vi ser en har gjort med tidligere lass.  Bakenfor (til venstre) er nok en hest med lass og tømmerkjører på veg inn mot velteplassen.  I bakgrunnen ses snødekt bjørke- og granskog.

Kortet er adressert til "Miss Olga Njerve, 244 Montross Ave, Rutherford, New Jersey, Amerika".  Det har to frimerker, et grønt tiøres og et lilla tjueøres riksløvemerke, og er poststemplet Sprangereid i 1925.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fotografi av tømmerkjøring med rustning (todelt slede, også kalt "bukk og geit"), publisert som lett kolorert postkort. Fotografiet er tatt ved en velteplass, muligens på en elveb...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits