• Tømmerkjøring med hest og rustning (todelt slede, også kalt "bukk og geit").  Dette er en postkortavbildning av et malt motiv.  I forgrunnen ser vi en mann som sitter på en tom rustning, der baksleden ("geita") er lagt oppå forsleden ("bukken").  Doningen er forspent en brun hest, og mannen holder i tømmene, tilsynelatende klar for å kjøre etter mer tømmer.  Til høyre for sleden ligger ei tømmerlunne, tilsynelatende med gule, ferske stokker på toppen og mer blågrått, rimet tømmer mot botnen.  I bakgrunnen ser vi skogen, med rimete lauvtrær nærmest tømmerlunna og kjørevegen og mørkere grantopper i bakgrunnen.  Mot den blågrå himmelen kan vi ane et visst snødryss.

På baksida er kortet adressert til "Else Kvakkestad, adr. Box 2, Asheim".  Stedsnavnet er rettet, antakelig av en postfunksjonær, til "Askim".  Her finner vi også påskriften "Tusen takk for julegaven jeg fikk og godt nyttår.  Hilsen Kåre Kleiven adr. St. Ev. sykehus, Grefsen, Oslo".  Kortet er frankert med et rødt, femøres posthornfrimerke og et grønt tiøres merke med stilisert tegning av riksløven.  Kortet er poststemplet 27. [?] desember 1943.  En påtrykt tekst forteller at kortet er produsert for Stranberg & Co. Forlag, Oslo, og at det er "Norsk arbeid".
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Tømmerkjøring med hest og rustning (todelt slede, også kalt "bukk og geit"). Dette er en postkortavbildning av et malt motiv. I forgrunnen ser vi en mann som sitter på en tom rus...