•  Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009.  Fotografiet er tatt skrått forfra.  Vi ser en rødlakkert, rammestyrt Valmet-traktor med tre hjulakslinger, en på bakparten, som bærer motorhuset, og to på forparten, med førerhus og en lang forovervendt hydraulisk arm.  I ytterenden av denne armen er det festet et felle-, kviste- og kappeaggregat. Da dette fotografiet ble tatt holdt maskinføreren et nyfelt grantre i horisontal stilling, cirka en meter over bakken, mens han kappet en nykvistet del av stammen.  Kappinga ble gjort over en haug med andre stokker av samme sortiment, antakelig sagtømmer, like ved sida av den passasjen den rammestyrte traktoren kjørte i.  Fotografiet er tatt i en bestandskant mot ei hogstflate.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009. Fotografiet er tatt skrått forfra. Vi ser en rødlakkert, rammestyrt Valmet-traktor med tre hjulakslinger,...