• Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009.  Fotografiet er tatt skrått forfra.  Vi ser maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor med en lang, hydraulisk arm som er montert ved sida av førerhuset.  I ytterenden av denne armen sitter et hogst-, kviste- og kappeaggregat.  Ved hjelp av dette aggregatet holder føreren et grantre hvor han nettopp har kvistet rotstokken i en horisontal posisjon, cirka en meter over bakken.  Dette fotografiet ble tatt idet denne delen av stammen ble kappet ved hjelp av et sagsverd med et hurtigroterende kjede.  Vi aner hvordan sagflisa spruter bak stokken og aggregatet.  Ellers ser vi førerhuset og deler av motorhuset på Valmet-maskinen.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009. Fotografiet er tatt skrått forfra. Vi ser maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor m...