• Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009.  Fotografiet viser den rammestyrte Valmet-maskinens hydrauliske arm med et felle-, kviste- og kappeaggregat i ytterenden.  Da bildet ble tatt lot maskinføreren aggregatet holde et grantre i horisontal stilling cirka en meter over bakken, mens den nykvistete rotstokken ble kappet ved hjelp av et sagsverd med ekstremt hurtigroterende kjede.  Vi ser hvordan sagflisa spruter opp over aggregatet.  Til venstre for aggregatet ser vi den øvre delen av treet, som snart også skal kvistes og kappes.  I bakgrunnen står en granskog med litt varierende dimensjoner nokså tett.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009. Fotografiet viser den rammestyrte Valmet-maskinens hydrauliske arm med et felle-, kviste- og kappeaggregat...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits