• Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009.  Fotografiet er tatt skrått bakfra.  Vi ser maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor med en lang, foroverrettet hydraulisk arm.  I enden av denne armen sitter et hogst-, kviste- og kappeaggregat, som nettopp har kappet et grantre.  Føreren lar den hydrauliske armen løfte treet noe opp og sørger for at treet faller med toppenden fra maskinen og førerhuset, mot et bakenforliggende bestand.  Sjøl sitter han i et klima- og lydisolert førerhus med vinduer som gir god utsikt i alle himmelretninger.  Den rammestyrte traktoren har tre akslinger.  Førerhuset og den hydrauliske armen er plassert forholdsvis langt bak på forparten, som har to akslinger og fire hjul, mens motordelen sitter på bakparten, som har en aksling med to litt større hjul.  Ved sida av hjulene stikker enden av en liten granstokk fram fra lyng og bar.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Ettgreps hogstmaskin i arbeid i Ulvåsen i østre Elverum, 5. august 2009. Fotografiet er tatt skrått bakfra. Vi ser maskinentreprenør Jørgen Ødegaards rammestyrte Valmet-traktor m...