• Podete grunnstammer av gran.  Fotografiet er tatt på øya Romsa i Ølen i Sunnhordland.  Trærne har tett kvistsetting og mye bar nederst, men lange skudd, som tyder på gode vekstforhold, over podestedet.  På Romsa lå det sju gardsbruk som ble fraflyttet etter 2. verdenskrig. Da forsøksleder Tollef Ruden i midten av 1950-åra sendte ut en forespørsel om en høvelig lokalitet for en frøplantasje for norsk gran, var dette et av stedene som ble foreslått.  Ruden likte dette forslaget, både fordi det var godt om areal på øya og fordi avstanden til annen granskog var stor.  Dermed var faren for såkalt fremmedbestøving minimal.  Fra 1958 overtok Skogforsøksvesenet 60 mål jord, hvor det ble plantet grunnstammer, hvor det seinere skulle podes inn kvister fra antatt gode avlstrær.  Ruden hadde utviklingsplaner for 650 mål på Romsa, og så for seg at plantasjen i begynnelsen av 1970-åra skulle levere cirka 1000 kilo granfrø til norsk skogbruk årlig.  Utbygginga fortsatte, men det viste seg etter hvert at det ble dårlig med frøproduksjon.  Etter hvert forstå en at dette skyldtes klimaet.  Verken Romsa, eller en tilsvarende plantasje ytterst i Hardangerfjorden, hadde de varmetoppene som var nødvendige for å få dannet blomsterknopper.  Det ble gjort forsøk, både med strangulering og med telt over podningene, men det lyktes ikke.  Trærne vokste godt, men de satte knapt frø.  Plantasjen ble derfor etter hvert redusert til et klonarkiv.  Produksjonsmessig sett ble derfor satsinga på Romsa mislykket.  Faglig sett var imidlertid dette ei satsing en lærte mye av.  Det var på Romsa mange av de sentrale aktørene i det skoglige vekstforedlingsarbeidet her til lands lærte poding og stell av frøplantasjer.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Podete grunnstammer av gran. Fotografiet er tatt på øya Romsa i Ølen i Sunnhordland. Trærne har tett kvistsetting og mye bar nederst, men lange skudd, som tyder på gode vekstforh...