• Laborant Gerd W. Sæther ved Statens skogfrøverk (seinere Det norske Skogfrøverk) på Hamar fotografert i forbindelse med analyse av røntgenbilder av skogfrø i 1967.  Hun ble ansatt ved Skogfrøverket i 1961, og ledet laboratoriearbeidet fram til hun gikk av med pensjon.  Røntgenteknikken fikk sitt gjennombrudd i denne typen virksomhet i 1953, da de svenske forskerne Åke Gustafsson og Milan Simak gjennom opptredener på fagkongresser og artikler i fagtidsskrifter viste hvordan røntgenbilder kunne brukes til å analysere den fysiologiske utviklinga hos frøet, og dermed frøkvaliteten.  Gerd Sæther lærte de fotografiske teknikkene hos det fotografiske importfirmaet Nerlien i Oslo.  Frøene ble innsatt med et kontrastmiddel og røntgenfotografert.  Deretter ble filmen framkalt og projisert på en skjerm, slik vi ser på dette fotografiet.  Dette var en mye raskere måte å danne seg inntrykk av frøenes spireevne på enn å legge dem på spirebord, hvor de gjerne måtte ligger i tre uker.  Skogfrøverket arbeidet med denne typen røntgenanalyser fram til 2009, da en gikk over til å bruke digitalt utstyr.
    Photo: Nielsen, Ragnar Paus / Anno Norsk skogmuseum

Laborant Gerd W. Sæther ved Statens skogfrøverk (seinere Det norske Skogfrøverk) på Hamar fotografert i forbindelse med analyse av røntgenbilder av skogfrø i 1967. Hun ble ansatt ...

Fotografiet er tatt under Landbrukets journalistlags besøk på Skogfrøverket 27. oktober 1967.