• Forstmannen Charles Delgobe Kohmann (1896-1966), fotografert på sine eldre dager, foran et kart over Norden.  Kohmann tok avsluttende eksamen fra skogbruksavdelingen ved Norges landbrukshøgskole i 1919.  Fra 1920 var han fylkesskogassistent i Salten, Lofoten og Vesterålen.  Fra 1922 hadde han oppbygginga og ledelsen av skogplanteskolen i Rognan som hovedoppgave.  Fra 1935 var han dessuten skogbrukslærer ved Nordland landbruksskole.  I 1938 fikk han stillingen som leder for statens planteskole og klenganstalt på Hamar.  Planteskolevirksomheten ble snart flyttet til Åsnes i Solør.  Kohmann fortsatte likevel å lede denne virksomheten fram til 1946.  Da ble klenganstalten på Hamar totalskadd etter en brann, og Kohmann gjorde en kjempejobb, først med å få satt i stand et provisorisk erstatningsanlegg, deretter med å bygge et nytt, stort skogfrøverk som skulle betjene et skogbruk som prioriterte skogreising og planting meget høyt.  Kohmann ledet denne institusjonen inntil han gikk av med pensjon ved årsskiftet 1964-65.  Dette fotografiet ble tatt i 1963.
    Photo: Skjegstad, Odd Kjell / Anno Norsk skogmuseum

Forstmannen Charles Delgobe Kohmann (1896-1966), fotografert på sine eldre dager, foran et kart over Norden. Kohmann tok avsluttende eksamen fra skogbruksavdelingen ved Norges lan...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits