• Flyfotografi av Statens skogfrøverk på Martodden ved Hamar, sett fra sørvest.  Anlegget ble bygd den om lag 1 000 kvadratmeter store kjelleren til det som mot slutten av 1. verdenskrig ble påbegynt som valseverkskomplekset til Hamar stålverk.  Denne bedriften gikk konkurs før anlegget var ferdigbygd.  Under krigen bygde de tyske okkupasjonsstyrkene et provisorisk trehus oppå kjelleren.  Etter at det gamle skogfrøverket på Tommelstads grunn (ved Ringgata) ble ødelagt av brann i 1946, flyttet Statens skogfrøverk hit.  Nybygget ble tegnet av arkitekt Bjarne Solbakken i samråd med frøverkslederen, Charles Delgobe Kohmann.  I tillegg til kjelleren besto det av tre fulle etasjer, samt en noe tilbaketrukket fjerdeetasje.  Inntil gavlen mot sør ble det reist en toetasjes fløy med boligrom for ansatte ved frøverket.  Fra starten av var det skogteknikerne Harald Pedersen og Jens Skaaret som bodde her med sine familier.  Den lille bygningen til venstre for frøverksanlegget, men på samme tomt, er en trafostasjon. Da det nye skogfrøverket sto ferdig i 1953 var det et av de største og mest moderne klenganleggene i verden.  Det var reist på et område som var regulert til industriformål, blant annet på grunn av nærheten til Dovrebanen, som vi skimter i bakgrunnen.  Like bak frøverket ligger Hamar sagbladfabrikk, og på den andre sida av jernbanen ser vi lageret til Norske Shell (til venstre) og bedriften Kivron, som produserte ildresistente bygningsplater (til høyre).
    Photo: Widerøes Flyveselskap A/S / Anno Norsk skogmuseum

Flyfotografi av Statens skogfrøverk på Martodden ved Hamar, sett fra sørvest. Anlegget ble bygd den om lag 1 000 kvadratmeter store kjelleren til det som mot slutten av 1. verdens...

Widerøes Flyveselskap A/S har stemplet baksida av dette fotografiet med nummeret 118556.