• Fraksjoneringsbord ved Skogfrøverket på Hamar.  Bordet er en dansk konstruksjon.  Det ble brukt til å sortere frø etter vekt.  Vanligvis er tunge frø mer spiredyktige enn de lettere. Frøbeholdningen som skal sorteres helles opp i ei trakt som ses i bakgrunnen på bildet.  Gjennom en vibrerende bevegelse i dette leddet mates frøet langsomt, men jevnt ned på fraksjoneringsbordet.  Dette bordet har ei tekstiloverflate, som er formet omtrent som lokket på et flygel, og som skrår svakt framover.  Når maskinen settes i drift settes den tekstile overflata i en vibrerende bevegelse, slik at frøet "danser" mot ytterkanten, hvor det faller ned i en beholder med fire traktåpninger.  Her kunne en ta ut fire frøsortimenter.  Det tyngste og beste frøet endte i trakta til venstre, mens de tre påfølgende traktene fikk tilført suksessivt (fra venstre mot høyre) lettere frø.  Fraksjoneringsprosessen gav muligheter for en viss kvalitetssortering av frøet.  For kjøperne - i hovedsak skogplanteskoler - var det et poeng å få frø med mest mulig enhetlige spireegenskaper. Fotografiet er tatt i 1981.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Fraksjoneringsbord ved Skogfrøverket på Hamar. Bordet er en dansk konstruksjon. Det ble brukt til å sortere frø etter vekt. Vanligvis er tunge frø mer spiredyktige enn de letter...