• Bardu kirke på Setermoen i Troms.  Kirka er en åttekantet tømmerkonstruksjon som utvendig er kledd med kvitmalt panel. Den har vinduer i to høyder.  Kirketårnet har et rektangulært grunnplan og er plassert foran gavlen mot vegen framfor bygningen.  Kirkegården er omgitt av en port og ellers innhegnet med stakittgjerde.  Like nedenfor kirka renner Barduelva langs dalbotnen.  På motsatt side av elva later det til å være engarealer på elvesletta, avbrutt av partier med lauvskog.  Videre bakover på sletta stikker en del tak opp over skogen.  Bakenfor ligger en skogkledd ås, og bakenfor den igjen et par fjellrygger med mindre skogvegetasjon.  Bardu kirke ble innviet i 1829.  Den skal være tegnet av Ole Olsen Lundberg (1787-1860), som var født på Kjæreng i Tynset prestegjeld.  Han må ha brukt kirka fra bygda der han vokste opp som forbilde, noe det antakelig var lett å vinne gehør for i det samfunnet han kom til.  Da Bardu kirke ble reist var nemlig denne skogbygda i Troms et ungt nybyggersamfunn med jordbrukere som i løpet av de foregående tre-fire tiåra hadde flyttet hit, i mange tilfeller fra Nörd-Østerdals-bygdene.  Bardu-kirka har drøyt 200 sitteplasser.  Dette fotografiet er tatt for Normanns kunstforlang A/S i Oslo og utgitt som prospektkort.  Fotografens signatur er innkopiert nederst i høyre hjørne.  Nederst i venstre hjørne står nummeret «15/111» og lokaliseringsinformasjonen «Bardo Kirke».  På himmelen, øverst på bildeflata har noen skrevet «i Tromsø fylke».  Overflata har ellers en del ripeskader.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

«15/111 Bardo Kirke»