• Barking av tømmerstokk.  Fotografiet er tatt for å illustrere at barkinga blir vanskelig og tung når kvistinga er dårlig utført, slik at det sitter igjen kviststubber når barkinga tar til.  Vi ser armene og beina på en skogsarbeider som fører barkespaden mot en slik kviststubb, som åpenbart blir et hinder for hans jevne og regelmessige bevegelser.  Mannen arbeider med hansker, sjøl om barkespadeskaftet har ei kule bakenfor bladet, som skal redusere problemet med at barkstrimlene sliter på handbaken hans.

Denne figuren er fra en bildeserie Landbruksdepartementets film- og bildekontor produserte i 1955, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Seriene ble laget av sjefsinstruktør Ragnar Broch og fotograf Lasse Thorset.  Med bildene lysbildene fulgte det et teksthefte, der denne figuren er kommentert slik:

«Det lønner seg å koste litt arbeid på kvistingen, ellers kan en få en del ubehagelige overraskelser under barkingen når spaden plutselig stopper opp.»
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Barking av tømmerstokk. Fotografiet er tatt for å illustrere at barkinga blir vanskelig og tung når kvistinga er dårlig utført, slik at det sitter igjen kviststubber når barkinga ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits