• Felling av grantre med handredskap.  Da fotografiet ble tatt var skogsarbeideren i erd med å lage fellehogget.  Dette ble gjort etter at han hadde saget seg et stykke inn i stammen fra motsatt side med en svans.  Skogsarbeideren er kledd i arbeidsbukser, rutete flanellsskjorte med korte ermer og lys skyggelue angriper rotpartiet på ei gran med øks.  Han står i en bredbeint positur med bøyd overkropp og svinger øksa mot stammen, der han hogger et V-formet innsnitt.  Fotografiet er tatt forfra med blits.

Denne figuren er fra en bildeserie Landbruksdepartementets film- og bildekontor produserte i 1955, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Seriene ble laget av sjefsinstruktør Ragnar Broch og fotograf Lasse Thorset.  Med bildene lysbildene fulgte det et teksthefte, der denne figuren er kommentert slik:

"Fellehogget kan utføres som første operasjon - etter rydding av standplass - men det kan også foretas på et senere tidspunkt, etter at sagingen har pågått en stund slik som her vises.

Tas fellehogget først, vil en derved spare inn noen redskapsskift.  Spesielt hvis det er sterk vind eller treet heller i den retning det skal felles, er det en fordel å ta fellehogget tidlig og grundig. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Felling av grantre med handredskap. Da fotografiet ble tatt var skogsarbeideren i erd med å lage fellehogget. Dette ble gjort etter at han hadde saget seg et stykke inn i stammen...