• Innledningsfigur til ett av mange bildeband eller diasserier som ble produsert med tanke på undervisning i jord- og skogbruksrelaterte temaer i løpet av de par første tiåra etter 2. verdenskrig.  Figuren består av to kvite sirkler på ei flate som ellers er grå med radiære, svarte linjer.  I den sentrale sirkelen står produksjonsselskapets initialer, "LFB" (Landbruksdepartementets film- og billedkontor).  I den ytre sirkelen står teksten "FOR SKARPSTILLING".  Poenget med denne figuren var at instruktøren som brukte den i forbindelse med undervisning, ved å fokusere på de skarpe, svarte linjene, kunne justere avstanden mellom film og framviserobjektiv, slik at de påfølgende fotografiene kunne vises i optimalt skarpe gjengivelser.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Innledningsfigur til ett av mange bildeband eller diasserier som ble produsert med tanke på undervisning i jord- og skogbruksrelaterte temaer i løpet av de par første tiåra etter 2...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits