Dette fotografiet inngår i en diasserie med tittelen "Mekanisert planteskoledrift". Bildene i serien er alle fra den statseide planteskolen på Sønsterud i Åsnes, Hedmark, som ble etablert i samband med den store skogkulturplanen som ble lagt fram for Stortinget og vedtatt i 1938. Sønsterud ble utbygd til landets største planteskole, og med skoginspektør Waldemar Opsahl som ivrig pådriver ble virksomheten her også en foregangsbedrift når det gjaldt mekanisering av skogplanteproduksjonen. Dette er antakelig årsaken til at denne bildeserien i sin helhet ble lagd på Sønsterud. Ut fra den tekniske standarden som vises, antar vi at bildene må være tatt omkring 1950.
Created with Sketch. Add a comment or suggest edits