• Pløying og harving av planteskoleareal på Sønsterud i Åsnes, Hedmark.  Til høyre i forgrunnen en rødlakkert Deering-traktor med harv (kultivator) og til venstre en Ferguson "Gråtass" med plog.  I bakgrunnen ses pakkeribygningen på planteskolen, gardstunet på Sønsterud gard og en skogkledd ås.  Helt til høyre i bildeflata skimtes en person som kikker inn i et instrument på et trefotet stativ, muligens et kamera eller en nivelleringskikkert.

Fotografiet er fra lysbildeserien "Mekanisert planteskoledrift", som ble produsert av Landbrukets film- og billedkontor, antakelig med tanke på undervisningsbruk.  Dette er serie nummer 45 i produksjonsselskapets rekke av slike opplegg.  Tekstheftet som følger med har følgende tekst knyttet til dette fotografiet:

"Pløying og harving med traktorer.
Her pløyes og harves med vanlige jordbruksredskaper. "
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

Pløying og harving av planteskoleareal på Sønsterud i Åsnes, Hedmark. Til høyre i forgrunnen en rødlakkert Deering-traktor med harv (kultivator) og til venstre en Ferguson "Gråtas...