• Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden.  Sentralt i bildet står en tømmerbil, som er kommet for å levere ubarket grantømmer til papirproduksjonen ved Union-fabrikken i Skien.  Sjåføren (til venstre) og en av Skiensvassdragets fellesfløtingsforenings medarbeidere (Tom Kaafjeld - til høyre) arbeider med bindsler ved lassene.  I forgrunnen ligger en haug av mer eller mindre rustne kabler ("bilband"), som knyttes rundt lassbuntene før de ble slått uti og skulle fløtes.  Til venstre i bildet ses gripeklørne på den 32 tonns gaffeltrucken som ble brukt til å løfte lassene av lastebilene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Fra Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings utislagsplass på Nesøya ved Notodden. Sentralt i bildet står en tømmerbil, som er kommet for å levere ubarket grantømmer til papirpr...