• Liten slepebåt ved tømmeropplaget som gikk under navnet Damfossen i Hjellevannet i Skien.  Til Damfossen ble det trukket tømmerslep med to ganger tjue - altså til sammen førti bunter.  Fra disse slepene ble det deretter løsnet fem og fem bunter, som ble sluset gjennom Skien lense. Båten på bildet skulle antakelig trekke fem nye, sammenkjedete tømmerbunter fra opplagsstedet mot slusa. Til høyre i bakgrunnen ses båten "Skarsfos" ved kai, og bakenfor den igjen skimtes Skiensvassdragets fellesfløtningsforenings kontor.  Bygningen ble oppført som villa etter den store bybrannen i 1886, men seinere ominnredet til kontorformål.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Liten slepebåt ved tømmeropplaget som gikk under navnet Damfossen i Hjellevannet i Skien. Til Damfossen ble det trukket tømmerslep med to ganger tjue - altså til sammen førti bunt...