• Skien sluse, sett ovenfra eller i strømretningen.  Fotografiet er tatt fra Hjellevannet, mot innløpet til slusene, gjennom øvre sluseport.  Murene mot vassdraget later til å være beslått med jernplater, som antakelig skulle bidra til at tømmerbuntene gled lett mot innløpet til slusene.  Over sluseinnløpet og øvre port er det ei heisbar vegbru med trafikklys og bommer på begge sider, slik at biltrafikken kan stanses når brua åpnes for å slippe gjennom store båter eller båter med høye master.  Tømmerbuntene kunne imidlertid gå gjennom slusa uten at dette skapte problemer for vegtrafikken.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Skien sluse, sett ovenfra eller i strømretningen. Fotografiet er tatt fra Hjellevannet, mot innløpet til slusene, gjennom øvre sluseport. Murene mot vassdraget later til å være b...