• Slusene i Skienskanalen, sett omtrent fra vakthuset, oppover mot Hjellevannet.  Sluseprogrammet er rektangulært og omgitt av loddrette murer i tuktet naturstein.  Helt til høyre i bildet ses trappa opp til vaktrommet for slusevokterne.  På reposet over trappa er bryterpanelet for betjening av sluseportene er plassert i en grålakkert konsoll, omgitt av rekkverk.  Over innløpet til slusa skimtes (gjennom sluseporten) ei bilbru over vassdraget.  Til høyre for brua ei kvadratisk vaktbu med pyramideformet tak.  I forgrunnen ses de to bakerste av fem tømmerbunter, som er i ferd med å sige inn i slusekammeret,

Virket ble hentet fra opplaget som kaltes Damfossen, og som lå til venstre for innløpet til slusa.  Til Damfossen ble det trukket slep som inneholdt to ganger tjue bunter, altså førti bunter.  Ved innsettinga av tømmeret ble altså fem og fem bunter fradelt det som lå lagret ved Damfossen.  Tømmerbuntene seg mer eller mindre på plass på grunn av strømningene som oppsto når øvre sluseport ble åpnet.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Slusene i Skienskanalen, sett omtrent fra vakthuset, oppover mot Hjellevannet. Sluseprogrammet er rektangulært og omgitt av loddrette murer i tuktet naturstein. Helt til høyre i ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits