• Terje Sjøvaag, daglig leder i Skiensvassdragets fellesfløtingsforening, fotografert ved Skien sluse.  Han står ved rekkverket mot lensekammeret, der han holder en hake med et blått nylontau i enden.  I bakgrunnen siger fem tømmerbunter inn i slusekammeret.  Tauet brukes til å holde tilbake den fremste av de fem tømmerbuntene det var plass til i slusekammeret, slik at det skulle bli mulig å åpne slusa mot det nedenforliggende Bryggevannet uten at de bakoverslående portene skulle komme borti virket.  Erfaring hadde nemlig vist at dersom tømmeret lå helt framme i kammeret når det ble tømt, så var det nesten umulig å få det tilbake igjen.  I så fall måtte en bruke nokkehjulet, som Sjøvaag står ved siden av.  Dette innebar ekstraarbeid, men ble heldigvis sjelden nødvendig.

Det ble brukt en lang hake.  Den ble strukket ut mot bakerste vaierfindsel på den fremste avfem tømmerbunter.  Her ble den liggende så lenge det var behov for å holde tømmeret tilbake.  Når slusinga var unnagjort og tømmeret var nede, var det bare å gjøre en sving på tauet, slik at kroken løsnet.  Dette arbeidet deltok Sjøvaag i når det var knapt med folk.  I slike tilfeller betjente han de administrative kontorfunksjonene ved hjelp av mobiltelefon.  Kontoret lå for øvrig ikke langt unna, ved Hjellevannet like ovenfor slusene.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Terje Sjøvaag, daglig leder i Skiensvassdragets fellesfløtingsforening, fotografert ved Skien sluse. Han står ved rekkverket mot lensekammeret, der han holder en hake med et blått...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits