• Tømmer i Skien sluse.  Denne slusa hadde ett kammer, som skulle utlikne en høydeforskjell på fem meter mellom det ovenforliggende Hjellevannet og det nedenforligende Bryggevannet.  Fotografiet er tatt nedenfra, mot vakthuset for slusevokterne mot den øvre sluseporten. Ved rekkverket på høyre side av slusekammeret står Terje Sjøvaag fra Skiensvassdragets fellesfløtingsforening og holder tilbake den fremste av fem tømmerbunter, slik at det skulle bli mulig å åpne porten uten at de bakoverslående portene skulle komme borti virket.  Erfaring hadde nemlig vist at dersom tømmeret lå helt framme i kammeret når det ble tømt, så var det nesten umulig å få det tilbake igjen.  I så fall måtte en bruke nokkehjulet, som Sjøvaag står ved siden av.  Dette innebar ekstraarbeid, men ble heldigvis sjelden nødvendig.  Til venstre i bildet en av de gamle teglsteinsbygningene som i sin tid huset produksjonsaktivteter ved papirfabrikken Union Co.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Tømmer i Skien sluse. Denne slusa hadde ett kammer, som skulle utlikne en høydeforskjell på fem meter mellom det ovenforliggende Hjellevannet og det nedenforligende Bryggevannet. ...

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits