• Vann som strømmer inn i slusekammer ved Skien sluser.  Slusene har sidehengslete porter som trekkes langsomt mot strømretningen ved hjelp av hydrauliske armer når de skal åpnes.  Bildet viser hvordan vannet fosser inn i den nedre delen av slusekammeret. Sluseanlegget ved Skien hadde da det var nybygd i 1861 en løftehøyde på 4,4 meter.  Seinere er vannbassenget ovenfor ytterligere oppregulert, og nå oppgis det at sluseanlegget her har en løftehøyde på bortimot fem meter, fra Bryggevannet på nedsida til det regulerte Hjellevannet på oversida.
    Photo: Ljøstad, Ole-Thorstein / Anno Norsk skogmuseum

Vann som strømmer inn i slusekammer ved Skien sluser. Slusene har sidehengslete porter som trekkes langsomt mot strømretningen ved hjelp av hydrauliske armer når de skal åpnes. B...