• Skogsbilveg som slynger seg oppover li der det er gjensatt en del furuer som frøtrær etter hogst.  I forgrunnen en del stein i vegkanten etter anleggsarbeid.

Dette fotografiet inngikk i en undervisningsserie, som ble produsert og distribuert av Landbrukets Film- og Billedkontor i 1984.  Med serien fulgte det et teksthefte, som antakelig ble skrevet av Trond Smidt og Dagfinn Olsen, på oppdrag fra Landbrukets Film- og Billedkontor.  I tekstheftet er dette fotografiet koplet til følgende tekst:

"Skogsbilveienes betydning.
Tidligere var hesten enerådende som trekkraft når tømmeret skulle ut av skogen.  I dag foregår nesten all transport av tømmer ut av skogen med lastebil.

Et godt utbygd skogsbilveinett er av avgjørende betydning for rasjonell skogsdrift.  Lang og kostbar terrengtransport kan forenkles og gjøres rimeligere ved bygging av vei.  Både kjørehastighet og lasstørrelse kan dermed økes.

Skogsveiene har også stor betydning for ulike skogkulturtiltak, administrasjon, skogbrannvern m. m.  For friluftsfolket betyr skogsveier nye muligheter for aktiviteter og naturopplevelser.

Aktiviteten på veibyggingssektoren har vært stor de senere år.  Staten kan gi tilskudd til bygging av skogsbilveier.  For å sikre best mulig nytte av disse midlene knyttes særlige vilkår til tilskuddet.  En betingelse er at veien vedlikeholdes til den opprinnelige standard (utførelse).  Skogbruksetaten har rett (og plikt) til å foreta kontroll med at vedlikeholdsarbeidet blir utført. "

Denne teksten gir et godt innblikk i innsikter og holdninger som preget skogsarbeidet i norske fagmiljøer på 1980-tallet.
    Photo: Anno Norsk skogmuseum

"Vedlikehold av skogsbilveier nr. 1559"